Drodzy rodzice! Z radością informujemy, że w naszej szkole działa system do przeciwdziałania i monitorowania przemocy rówieśniczej RESQL, który realizuje Standardy Ochrony Małoletnich.
Chcemy, aby każdy w naszej szkole czuł się bezpiecznie, dlatego postanowiliśmy wdrożyć narzędzie, które zapewni uczniom i uczennicom możliwość anonimowego zgłaszania niepokojących ich sytuacji. Dodatkowo w szkole zostali wyznaczeni i przeszkoleni nauczyciele/nauczycielki — interwenci/interwentki, którzy będą komunikować się z uczennicami/uczniami, za pomocą aplikacji, a następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu pomoc w rozwiązaniu zgłoszonego problemu.
W przypadku bullyingu* — przemocy rówieśniczej kluczową rolę odgrywa profilaktyka i dobra współpraca społeczności szkolnej. W ramach projektu wychowawcy otrzymali zestaw lekcji profilaktycznych na temat dynamiki klasy i przemocy rówieśniczej, które będą prowadzone w ramach zajęć wychowawczych.
Bullying to realny problem wielu uczniów i uczennic w szkołach na całym świecie. Chcemy uczyć dzieci i młodzież wzajemnej troski i reagowania w bezpieczny sposób na przemoc, ponieważ jej konsekwencje są poważne dla wszystkich: uczennic/uczniów doświadczających przemocy, uczennic/uczniów stosujących przemoc, a także świadków.
*bullying – rodzaj przemocy rówieśniczej o poważnych konsekwencjach dla osób doznających przemocy, będących osobami stosującymi przemoc oraz będących świadkami przemocy, w której silniejszy (fizycznie i/lub psychicznie) uczeń/uczennica wyrządza celowo i wielokrotnie krzywdę innemu uczniowi/uczennicy w obecności innych uczniów/uczennic.

Zasady pracy interwentek/interwentów programu RESQL
- Wiadomości od uczennic/uczniów są odczytywane przez interwentki/interwentów w godzinach pracy.
- Czas oczekiwania przez uczennicę/ucznia na odpowiedź nie powinien przekraczać 48h.
- W przypadku wiadomości wysłanych w piątek, uczennica/uczeń otrzyma odpowiedź w kolejnym tygodniu.
- Autorka/autor zgłoszenia widzi w aplikacji, kto z zespołu interwenckiego odpisał na jego wiadomość. W sytuacji gdy uczeń/uczennica wolałby/wolałaby porozmawiać z innym interwentem/interwentką, może poprosić o przekierowanie swojej sprawy do innej osoby z zespołu interwenckiego.
- Uczeń/uczennica nie dostaje powiadomienia, że interwentka/interwent udzielił odpowiedzi. Wiadomość będzie widoczna dopiero po uruchomieniu aplikacji.
Interwentami/interwentkami w naszej szkole są:
- PAULINA NOWICKA (koordynator)
- MONIKA ZAKASZEWSKA
- KAMIL ABRAMOWICZ
- JOANNA RASZCZUK
- KATARZYNA WIERZEJSKA
Jak zainstalować aplikację RESQL – instrukcja dla uczniów
- Uczniowie na swoich smartfonach instalują aplikację RESQL służącą do anonimowej komunikacji z interwentami.
- Wymagania minimalne dla aplikacji to system operacyjny: Android 8 lub późniejszy oraz IOS 12 lub późniejszy.
- Aplikacja poprosi o dostęp do kamery oraz galerii zdjęć.
Krok 1: Pobierz aplikację
- Na ekranie smartfona przechodzimy do Play Store/ App Store
Krok 2: Wprowadź kod szkoły
- Na pierwszym ekranie zostaniemy poproszeni o wprowadzenie unikalnego kodu szkoły.
Krok 3: Ustal i wprowadź PIN
- Po wprowadzeniu kodu szkoły, pojawi się możliwość nadania aplikacji 4-cyfrowego kodu PIN – należy podać go dwukrotnie. Można również pominąć ten krok. Choć tego nie zalecamy.
- Po nadaniu kodu PIN/bądź pominięciu tego kroku pojawi się informacja o zalogowaniu do ekranu
Krok 4: Korzystaj z aplikacji
- Ekran główny aplikacji RESQL zawiera 6 podstawowych ikon w centralnej części oraz ikonę Home, Ustawienia oraz ikonkę RESQL w dolnym pasku.
- Od tego momentu można anonimowo komunikować się z interwentami, którzy w szkole będą odpowiadać na zgłoszenia. Dla ułatwienia w aplikacji różne rodzaje przemocy mają swoje opisy.
Zjawisko przemocy rówieśniczej w polskiej szkole
Przemoc rówieśnicza przybiera wiele postaci: może mieć ona zarówno aspekt fizyczny, jak i psychiczny. Coraz częściej przemoc przenosi się do Internetu. Badania pokazują, że 57% dzieci w wieku od 11 do 17 lat doświadczyło różnego rodzaju przemocy rówieśniczej*.
Bullying jest najbardziej dotkliwą formą przemocy. Uderza w samoocenę ucznia, niszczy pewność siebie, wzmaga lęk i negatywny nastrój. Jak pokazują wyniki badania PISA 2015 (OECD 2017), szkoły, w których częściej dochodzi do bullyingu, uzyskują średnio o 47 punktów mniej w teście PISA**.
Równocześnie, według statystyk, 80% uczniów będących świadkami przemocy wobec innych dzieci źle się z tym czuje**. Zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS opracował program zapobiegania przemocy rówieśniczej połączony ze specjalną aplikacją, która pozwala dzieciom w bezpieczny i skuteczny sposób reagować na przemoc, jeśli są jej świadkami lub sami jej doświadczają.
ŹRÓDŁA DANYCH:
*Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria – badania – praktyka, 18 (3), s. 9–35.
**Sitek, M., Ostrowska, E.B. (red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa.