W konkursie, zorganizowanym przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu w ramach projektu „Być przedsiębiorczym”, wystartowało 30 szkół z województw: dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego. Drużyna z II Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Bolesławcu zajęła pierwsze miejsce.
– Na ten pomysł wpadłem na początku roku szkolnego, potem wspólnie dopracowaliśmy go w kwietniu – mówi Adrian Fehring-Dworak z klasy I a. – Wtedy powstała ostateczna wersja Interaktywnego Centrum Nauki „Science Lab”. Chcemy w nim prezentować uczniom różnych szkół doświadczenia z przedmiotów przyrodniczych, a zwłaszcza z fizyki.
Finałowa prezentacja zespołu z bolesławieckiego II LO (w składzie: Adrian Fehring-Dworak, Magdalena Broszko, Krystian Fecyk i Marcin Kołodziej – wszyscy są członkami szkolnego kółka z podstaw przedsiębiorczości, którego opiekunką jest nauczycielka Dorota Kurowska) była przygotowana w najdrobniejszych szczegółach. – Najpierw przeprowadziłam badania statystyczne, jakie będzie zapotrzebowanie na tego typu usługę. Jurorzy powiedzieli nam, że to zaważyło na ich werdykcie – opowiada Magdalena. – Warto dodać, że naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego zaoferowali pomoc we wcieleniu tego projektu w życie – podkreśla Dorota Kurowska.
Pomysłem zainteresowały się też władze powiatu i… jedno z bolesławieckich gimnazjów. Dyrektor II LO Mirosław Sakowski planuje otworzyć Interaktywne Centrum Nauki „Science Lab” już we wrześniu br. Ma się ono mieścić w sali 113. – Uważam, że to fantastyczny pomysł – zaznacza.
Pomysłodawcy przedsięwzięcia chcą, aby każde doświadczenie, które będzie przeprowadzane w Centrum, miało interaktywny charakter. – Każdy z uczestników zajęć będzie miał okazję je zweryfikować – tłumaczy Adrian. – Nie chcemy, aby uczniowie ograniczali się jedynie do biernego uczestnictwa – dodaje Krystian.
Dla młodszych grup organizowane będą panteony uczonych (nauczyciele będą się przebierać, np. za Archimedesa, i odpowiadać na pytania dotyczące jego odkryć naukowych). – Wszystko po to, aby zainteresować nauką jak najszersze grono osób – wyjaśnia Adrian.
Pieniądze zarobione przez ICN mają zostać przeznaczone na dodatki dla nauczycieli, stypendia dla uczniów oraz na doposażenie gabinetów naukowych w II LO. Laureaci konkursu chcą też zorganizować w placówce Dni Nauki, a także nawiązać współpracę z Uniwersytetem Wrocławskim.